GRANT AND AWARD SERIES (Horizon Europe): Laura Treu

Pubblicato il: 31.03.2023 13:36

Project title

CRONUS: Capture and Reuse Of biogenic gases for Negative-emission - sustainable biofUelS

Short summary

CRONUS aims to incorporate carbon capture, utilisation, and storage (CUS) techniques in the biofuel production chain. A wide spectrum of CUS technologies for biogenic gases will be validated at lab scale (TRL4), including enzymatic capture of CO2, autotrophic algae cultivation, biological CO2 hydrogenation, syngas and in situ biomethanation, and biochar production. These technologies will be upscaled to five functional prototypes that will operate in relevant biofuel production plants (TRL5), promoting the decarbonisation of the EU economy in accordance with European Green Deal goals.

Short PI’s biography

Laura Treu is Senior Researcher (RTDb) at DiBio. Her main field of research is molecular biotechnology applied to microbial ecology with the development of new methods for molecular biology and bioinformatics to analyse the phenotype, genome, and transcriptome of numerous microorganisms both individually and on a microbial community level. Recently, she worked on the metagenomic and metatranscriptomic characterization of the microbial communities that populate biogas reactors for bioenergy production and sustainable waste recovery.

ITA

Breve riassunto della proposta progettuale

CRONUS mira ad incorporare tecniche di cattura, utilizzo e stoccaggio del carbonio (CUS) nella catena di produzione dei biocarburanti. Un ampio spettro di tecnologie CUS verrà validato a scala di laboratorio (TRL4), inclusa la cattura enzimatica della CO2, la coltivazione autotrofica di alghe, l’idrogenazione biologica della CO2, la biometanazione, syngas e in situ, e la produzione di biochar. Queste tecnologie verranno scalate a cinque prototipi funzionali che opereranno in appropriati impianti di biocarburanti (TRL5), promuovendo l’economia Europea in accordo con gli obiettivi del Green Deal Europeo.

Breve biografia del PI

Laura Treu è Ricercatrice Senior (RTDb) presso DiBio. Il suo principale campo di ricerca è la biotecnologia molecolare applicata all’ecologia microbica con lo sviluppo di metodi nell’ambito della biologia molecolare e la bioinformatica per analizzare il fenotipo, il genoma ed il trascrittoma di numerosi microorganismi sia a livello di specie individuale che di comunità microbica. Recentemente ha lavorato alla caratterizzazione metagenomica e metatrascrittomica delle comunità microbiche che popolano i reattori di biogas per la produzione di bioenergia ed il recupero sostenibile di rifiuti.

Ultimo aggiornamento: 31.03.2023 13:25