GRANT AND AWARD SERIES (JPI Oceans): Lucia Manni

Pubblicato il: 16.01.2023 14:05

Joint Action “Underwater noise in the marine environment” financed by JPI Oceans

Title: Characterization of maritime noise in different european basins and its impact on ecological relevant deuterostome invertebrates (DeuteroNoise)

Short summary of the proposal

Maritime traffic is a noise source of relevance on animal wellness, although its impact is little known. DeuteroNoise aims to characterize noise pollution in North Adriatic Sea, Lagoon of Venice, North Sea, Black Sea, and Barcelona shore and determine how marine invertebrates react to it. The project involves seven partners from Italy, Norway, Romania and Spain. It will infer the best practices to reach the Good Environment Status of European basins.

Short biography of the PI

Prof. Lucia Manni teaches Eco-Evo-Devo and Compared Anatomy of Vertebrates. Her main research models are tunicates, in which she studies the evo-devo of nervous system and stem cells. She has discovered tunicate mechanosensory cells that are homologous to the vertebrate hair cells of the ear and predictable target of noise pollution. She studies both colonial and solitary tunicates using cell biology methods. She loves go trekking and swimming.

Azione congiunta “Underwater noise in the marine environment” finanziata da

Titolo: Caratterizzazione del rumore marittimo in diversi bacini europei e suo impatto su specie di invertebrati deuterostomi di rilevanza ecologica (DeuterNoise)

Breve riassunto della proposta di lavoro

Il traffico marittimo è una sorgente di rumore il cui impatto negativo sul benessere animale è poco studiato. DeuteroNoise mira a caratterizzare l’inquinamento acustico in Nord Adriatico, Laguna di Venezia, Mar Nero e costa di Barcellona e a capire come gli invertebrati marini vi reagiscano. Il progetto coinvolge 7 partner da Italia, Norvegia, Romania e Spagna. Ambisce a suggerire le pratiche migliori per portare i bacini europei ad un buono stato ambientale.

Biografia del PI

La prof. Lucia Manni insegna Eco-Evo-Devo e Anatomia Comparata dei Vertebrati. I suoi modelli di ricerca sono i tunicati, nei quali studia l’evo-devo del sistema nervoso e delle cellule staminali. Ha scoperto nei tunicati cellule sensoriali omologhe alle cellule capellute dell’orecchio dei vertebrati che possono essere bersaglio dell’inquinamento acustico. Studia sia tunicati coloniali che solitari usando metodi di biologia cellulare. Ama fare trekking e nuotare.

Ultimo aggiornamento: 16.01.2023 09:16